Leveransvillkor och registerbeskrivning

Webbshoppen för Vinylgolvbutiken.se underhålls av Nordic Floors Oy (FI FO-nummer 2882519-4). Momsreg.nr/VAT-nr SE502083669701

Kundtjänst

Telefon: +358 40 161 7927

Mejl: info@vinylgolvbutiken.se

Postadress:
Nordic Floors Oy
Kelikontie 5
62100 LAPPO
FINLAND

Sammandrag av villkoren:

  1. Alla produkter och priser finns i vår prislista på webben.
  2. Beställningarna levereras för transport huvudsakligen under samma eller följande vardag. På grund av problem med tillgänglighet kan leveranser ibland bli försenade. Produkter som säljs som förhandsbeställning kan ha en leveranstid på flera veckor.
  3. Alla produkter säljs som de är.
  4. Priserna är inklusive moms.
  5. Betalsätt omfattar Klarnas betalsätt som betalning via nätbank, fakturerings- och delbetalningstjänster.
  6. Kunden väljer själv leveranssätt vid beställning. Vinylgolvbutiken.se ansvarar för att leveranssättet motsvarar det som valts av kunden. Fraktkostnaden faktureras i samband med beställningen.
  7. Om produkten har en garanti så specificeras garantitiden i vår webbshop.
  8. Inköpskvitto eller kopia på fakturan bör förvaras för garantin eller felansvar.
  9. Eventuella skador under transporten hem till dig måste du omedelbart reklamera både till transportföretaget och Vinylgolvbutiken.se. Du skall skriftligt sända information samt bifoga bilder på alla skador som blivit upptäckta, om du vid mottagandet av dina varor har synat ditt gods. Om du mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad (synliga skador), skall du genast på plats anmäla detta till chauffören genom att anteckna detta på fraktsedeln samt kontakta vår kundtjänst info@vinylgolvbutiken.se. Kontrollera även att antalet gods verkar stämma med din beställning och anmäl eventuell avvikelse direkt till chauffören och anteckna detta på fraktsedeln.Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 7 dagar från mottagandet. Den reklamerade produkten får varken användas, flyttas eller slängas under ärendets utredning. Vid godkänd reklamation har Vinylgolvbutiken äganderätt till godset.

    Vid transportskador skall alltid varorna sparas för eventuell reklamation till fraktbolaget eller utbyte av vara.

  10. Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig Vinylgolvbutiken att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera kunden med motsvarande belopp. Kunden returnerar det felaktiga godset till Vinylgolvbutiken.se. Vi ber dig kontakta vår kundtjänst info@vinylgolvbutiken.se om ni önskar att genomföra en reklamation.
  11. Kvittering: vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Speditören ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Synliga skador på godset, emballage eller avsaknad av kolli skall skriftligen noteras på fraktsedeln av både chaufför och dig direkt vid mottagandet. Väljer du att speditören får lämna varorna med en fullmakt, ansvarar du själv för eventuella skadorna på varorna, Vinylgolvbutiken är inte då mera ersättningsskyldiga över godset. Kontakta Vinylgolvbutikens kundtjänst för eventuella skador omedelbart skriftligt info@vinylgolvbutiken.se.

Detaljerade villkor:

  1. Beställning

1.1 Vid beställning bör kunden alltid ange

a) Som privatkund: namn, adress, mejladress, postadress och telefonnummer.
b) Som företagskund: företagets namn, kontaktperson, mejladress, postadress, organisationsnummer och telefonnummer.

1.2 Kunden förbinder sig vid varje beställning till de då gällande avtals-, beställnings- och leveransvillkoren som avser leveranserna. De gällande avtalsvillkoren finns på adressen: /leveransvillkor-och-registerbeskriving/

1.3 Vinylgolvbutiken.se:s beställarregister är konfidentiellt och Vinylgolvbutiken.se har rätten att använda det såsom stiftas i konsumentskyddslagen.

1.4 En registrerad kund kan logga in och beställa med gammal inloggningsdata. När kunden gör sin första beställning skapas ett användarnamn och kundens kontaktuppgifter införs i Vinylgolvbutiken.se:s kundregister.

1.5 Kommunikationen mellan parterna sker via mejl eller telefon. Efter att ha gjort beställningen förbinder sig kunden att kontrollera sin mejl. Vinylgolvbutiken.se:s kontaktuppgifter finns i dessa leveransvillkor.

1.6 Ett bindande köpeavtal ingås när kunden har gjort sin beställning.

1.7 Vi förbehåller oss rätten att begränsa mängden produkter som säljs i större partier – t.ex. på grund av dålig tillgång.

1.8 Vinylgolvbutiken.se:s ansvar för dålig tillgång av en produkt, myndighets- eller importbegränsningar eller om beställningen inte annars kan levereras begränsas alltid till att upphäva köpet och returnera eventuellt betalda pengar.

1.9 Alla produkter som säljs på Vinylgolvbutiken.se säljs som de är. Bekanta dig noga med produktbeskrivningarna på våra webbsidor.

1.10 Om kunden inte godkänner produktpaketets innehåll ska kunden returnera produkten till Vinylgolvbutiken.se på egen bekostnad. Vid retur ska returblanketten som vår kundtjänst tillhandahåller användas.

1.11 Vid obestridliga produkt- eller prisfel kan Vinylgolvbutiken.se åberopa ett misstag, till exempel vid ett uppenbart fel där kunden borde ha varit medveten om felets existens.

1.12 Vinylgolvbutiken.se ansvarar inte för den information som finns på tillverkares sidor.

1.13 Vinylgolvbutiken.se förbehåller sig rättigheten att välja sina kunder.

  1. Priser

2.1 Priserna på prislistan omfattar moms men inte leverans.

2.2 Leveranskostnaderna bekräftas i samband med beställningen beroende på leveranssätt och beställningens vikt och storlek.

2.3 Kunden får produkten till det priset som gällde vid beställningen. Se villkor 1.11.

2.4 Alla produkters produktuppgifter syns på våra hemsidor. En retur vid fall av produktinformationsfel är likaså gratis som kundretur och returen måste göras inom rimlig tid efter att felet märkts eller borde ha märkts. Kunden bör märka felet inom en rimlig tid.

2.5 Vid klara fall av prisfel kan Vinylgolvbutiken.se åberopa misstaget, till exempel om felet är så uppenbart att kunden själv borde ha förstått att det rörde sig om ett fel.

  1. Leverans

3.1 Vinylgolvbutiken.se levererar produkter till sina kunder med en genomsnittlig behandlingstid på 1-5 arbetsdagar om inte annat angetts. Utöver detta tillkommer en normal frakttid, t.ex. fraktföretagen levererar beställningarna fram inom 5-10 arbetsdagar. Vi försöker informera dig om produktens bearbetningstid blir mer än 10 dagar. En del av specialbeställningssortimentet och nya produkter har längre leveranstid. I fall av produkter som säljs som förbeställning är leveranstiden naturligtvis längre.

3.2 Under produktens leverans ansvarar Vinylgolvbutiken.se gentemot kunden ifall att produkten skadas eller försvinner under frakten. Vid produktens frakt från kunden till Vinylgolvbutiken.se ansvarar kunden eller transportföretaget ifall produkten skadas eller försvinner under leveransen. Vid konsumenthandel har Vinylgolvbutiken.se ensamt ansvar för eventuella skador på varorna.

3.3 Om kunden får en produkt som skadats vid transport måste kunden omedelbart reklamera det både till transportföretaget och Vinylgolvbutiken.se.

3.3.1 När kunden skickar produkter till Vinylgolvbutiken.se t.ex. som produktretur måste kunden spara returdokument och kopia på transportföretagets kvitto/spårningsnummer och använda returblanketten som tillhandahålls av vår kundtjänst.

3.4 Dålig tillgång av en produkt förbinder inte Vinylgolvbutiken.se att reservera andra produkter i samma beställning. Vi förutsätter att de produkter som direkt är tillgängliga måste kunna levereras till konsumenten senast inom tre veckor av beställningen och kunden måste godkänna en efterleverans eller upphävning av beställningen för produkten med dålig tillgång. Vinylgolvbutiken.se har rätt att debitera normala leveranskostnader för en efterleverans.

3.5 Beställningar med stor volym eller vikt levereras av fraktföretag. Då innebär leveranssättet att fraktföretaget levererar produkterna enligt sina villkor till byggnadens ytterdörr. Efter detta ansvarar kunden för att ta emot produkterna. Detta betyder till exempel att en pall som beställts hem till dörren levereras till ett ytterdörren till ett flervåningshus.

3.6 För leverans till särskilda områden kan en skild tilläggsavgift debiteras. Ett sådant speciellt område kan t.ex. vara en holme. I sådana fall debiterar vi en tilläggsavgift för frakten motsvarande den som debiteras av fraktföretaget – 1200 kronor. Om du vill kontrollera om specialprissättning gäller på ditt område kan du kontakta vår kundtjänst.

  1. Betalningsvillkor

4.1 Betalningen utförs genom att använda något av följande alternativ: betalning i nätbank, fakturerings- och delbetalningsalternativ (Klarna Bank AB).

4.1.1 Nätbanker

Tjänsten för betalning via nätbank eller finansieringstjänst produceras av Klarna Bank AB i samarbete med finländska banker och kreditinstitut. Klarna Bank AB köper betalningen och erlägger den på försäljarens konto. Från användarens sida fungerar tjänsten helt som en vanlig betalning via nätbank.

4.2 För stora företag, sammanslutningar, kommuner och staten finns det, med vissa villkor, en möjlighet att köpa på faktura. När villkoren uppfylls säljer vi med direkt fakturering med betalningstid på 14 dagar netto. Vi kan, från fall till fall, komma överens om mer detaljerade villkor.

4.3 Som villkor för fakturering är att företaget eller sammanslutningen har levererat sin senaste resultaträkning direkt till oss och att det inte finns några betalningsanmärkningar. För privatpersoner tillämpas alltid 4.1.

4.4 Man behöver inte separat ansöka för att bli faktureringskund utan vi kontrollerar alltid kreditvärdigheten vid varje beställning. Om du inte tidigare gjort några inköp hos oss måste du, såvida du inte hör till företagets ledning, först förse oss med din arbetsgivares skriftliga tillstånd att köpa på faktura. Kontrollera om leveransen ni mottagit innehåller en faktura. Om er leverans inte innehåller en faktura och du inte får den via post inom fem arbetsdagar ber vi er kontakta Vinylgolvbutiken.se.

4.5 Om din arbetsgivare betalar med faktura eller om leveransadressen skiljer sig från faktureringsadressen ber vi dig skicka en fritt formulerad fullmakt avseende detta. Leverera fullmakten till oss direkt efter att du gjort beställningen, annars försenas behandlingen av beställningen.

4.6 Genom att skicka oss de ovannämnda uppgifterna genast efter att du gjort beställningen försäkrar du att beställningen behandlas snabbt.

  1. Returrätt

5.1 Kunden har en retur- och bytesrätt på 14 dagar från fraktleveransen eller avhämtningen av en avhämtningsorder (inklusive veckoslut och helger, exklusive avhämtningsdagen). Produkten måste returneras eller bytas senast arbetsdagen efter den 14e arbetsdagen, d.v.s. om den 14e dagen är en lördag måste produkten postas eller hämtas senast på måndag. T.ex. om kunden har beställt produkterna den 1.12 och mottagit dem den 11.12 är den sista returdagen 26.12. Eftersom detta är en helgdag måste returen göras senast 27.12.

5.2 Returrätten för postorderförsäljning gäller endast oanvända produkter som kan säljas igen. Under returtiden har konsumenten rätt att bekanta sig med produkten och prova den på samma sätt som om den köptes i en affär. Kunden kan även öppna förpackningen för att granska och prova produkten utan att mista sin rätt att upphäva köpet. Dock kan kunden inte ta varan i bruk.

5.3 Returrätten gäller aldrig bl.a. öppnade produkter för engångsbruk.

5.4 Vissa produkter för företagskunder har ingen retur- eller ångerrätt.

5.5 Retur för konsumenter är gratis och sker genom att returnera via den överenskomna fraktleverantören. För produkter som levererats på andra leveranssätt används samma leveranssätt som produkten ursprungligen levererades på. Kunden måste alltid ta kontakt med oss innan produkten returneras.

5.6 Den dagen då paketet hämtats ut eller avhämtats hos fraktföretaget eller alternativt kvittots datum räknas som köp- eller avhämtningsdatum. Kunden förpliktas att bevisa vilken dag paketet har avhämtats till exempel med hjälp av en fraktsedel.

5.9 Om Vinylgolvbutiken.se i undantagsfall godkänner en retur av en produkt som inte kan säljas igen, bristfällig eller kommer efter returtiden har utgått debiteras en självkostnad på minst 25 % av produktens pris.

5.10 Definition av en produktretur som godkänns:

  1. a) Produkten är i sin ursprungliga förpackning (väl förpackad) utan extra markeringar eller märken.
  2. b) Ett kvitto / följebrev medföljer.
  3. c) Returen sker senast 14 dagar efter köpdagen.

5.11 Vi löser inte ut obetalda försändelser eller försändelser som skickats på kredit (returer).

5.12 Vi mottar inte försändelser som inte levereras ända fram till Vinylgolvbutiken.se.

5.13 Vinylgolvbutiken.se godkänner inte en returnerad produkt om produkten som returnerats har förpackats dåligt (t.ex. en bräcklig vara som skickats utan vaddering).

5.14 Vi debiterar kunden enligt den gällande prislistan för osakliga returer. Sökning av en felaktig produkt / del inom ett delpaket är en skild avgiftsbelagd tjänst. Vi debiterar även kostnader som inte täcks av en tredje parts garanti.

5.15 Bristfälliga returer skickas tillbaka på kundens bekostnad.

5.16 Returrätten gäller alltid per produkt och en möjlig försening i leverans av en annan produkt berättigar inte till en förläng returrätt för en annan produkt.

5.17 Kunden bekostar fraktavgifter för returer som kommer från utanför Finland.

  1. Garanti och produktfel

6.1 Alla konsumentvaror omfattas av ett felansvar på sex månader enligt Finlands konsumentskyddslags 5e kapitel.

6.2 Garantin är försäljarens eller det tidigare försäljningsstegets frivilligt utfärdade tilläggsförbindelse utöver felansvaret. Garantins utfärdare ansvarar för att produkten fungerar under den angivna tiden. Vinylgolvbutiken.se ger oftast en garanti på mellan 6-240 månader från inköpsdatumet. 

6.3 Vinylgolvbutiken.se ansvarar själv endast för garantin den själv har utfärdat och vi avsäger oss alltid längre garantier som utfärdats av tillverkaren. Den exakta garantiperioden som Vinylgolvbutiken.se, importören eller tillverkaren erbjuder ser du under produktuppgifterna på prislistan eller från inköpskvittot. Garantiperioden avser själva produkten och till exempel kan ett batteri i en produkt ha en kortare garantiperiod vilket anges skilt under produktuppgifterna på Vinylgolvbutiken.se, bruksanvisningen eller på tillverkarens sidor.

6.4 Om produktens tillverkare eller importör erbjuder en garanti för produkten begränsas Vinylgolvbutiken.se:s ansvar att ta hand om produktens garanti alltid till Finlands konsumentskyddslags 5e kapitels allmänna stadganden om fel.

6.5 Alla garantireturer testas först och utförs endast när kunden väntar eller som snabbgaranti emot extra avgift. Som villkor för garantin gäller att produkten har använts enligt tillverkarens rekommendationer och anvisningar. Vinylgolvbutiken.se kan befrias från garantiansvar om det anses sannolikt att produkten försämrats eller gått sönder på grund av en olyckshändelse, att produkten lagts eller använts fel eller annan orsak som köparen orsakat som gör att slutsatsen att produktens användningssätt inte var enligt det som antagits av Vinylgolvbutiken.se. På samma sätt har vinylbutiken.se rätt att debitera avgifter som uppstått på grund av reparation om det senare kommer fram från till exempel tillverkaren eller importören att produkten gått sönder på grund av kundens vårdslöshet.

6.6 Garantin täcker inte oändamålsenlig användning av produkten. Oändamålsenlig användning omfattar bland annat användning av en produkt avsedd för torra utrymmen i våta utrymmen. Förändringar av produkten och egenhändig reparation ogiltigförklarar alltid garantin.

6.7 Om produkten har gått sönder på grund av någon orsak som anges under 6.5 eller 6.6 returneras produkten till kunden och kunden debiteras den gällande hanteringsavgiften och leveranskostnader.

6.8 Enligt konsumentskyddslagen måste köparen meddela felet till garantigivaren inom rimlig tid efter att köparen upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet.

6.9 Service sker alltid via Vinylgolvbutiken.se eller en aktör som auktoriserats av Vinylgolvbutiken.se. Service utförs inte på plats utom när det kommits överens om separat.

6.10 Vi löser inte ut obetalda försändelser, försändelser emot postförskott eller försändelser som skickats på kredit (returer eller garantireparationer). Returer eller garantiförsändelser ska göras antingen genom att föra produkten till vinylbutiken.se eller som kundretur via ett fraktföretag som godkänts av Vinylgolvbutiken.se beroende på vilket företag ursprungligen använts för att leverera produkten till kunden. Kundreturer med ovannämnda företag är gratis för avsändare i Finland. I fall av andra leveranssätt eller försändelser från utlandet ansvarar Vinylgolvbutiken.se inte för leveranskostnader.

6.11 När kunden skickar något till Vinylgolvbutiken.se måste försändelsen förpackas omsorgsfullt, vid behov med förpackningsplast som skyddar emot fukt och vid behov skicka försändelsen som bräcklig. Genom att använda det ursprungliga förpackningsmaterialet och vadderingen försäkrar man att produkten kommer fram hel. Vinylgolvbutiken.se godkänner inte returen av en produkt om konsumenten helt har underlåtit att följa förpackningstipsen (t.ex. produkten har skickats utan det ursprungliga paketet eller vaddering). Om fraktföretaget förorsakar att returen går sönder ligger ansvaret hos försäljaren och Vinylgolvbutiken.se.

6.12 Vi debiterar kunden enligt den gällande prislistan för osakliga returer. Returen är osaklig bl.a. om produkten är hel, den inte omfattas av garanti- eller returtiden eller villkoren för retur- / garantireparation inte annars uppfylls. Sökning av en felaktig produkt / del inom ett delpaket är en skild avgiftsbelagd tjänst. Vi debiterar även kostnader som inte täcks av en tredje parts garanti, bl.a. estimat för reparationer.

6.13 Bristfälliga produkter som skickats för garantiservice skickas tillbaka på kundens bekostnad.

6.14 I regel gör vi inga garantireparationer medan kunden väntar, utan produktens garantiservice utförs inom en rimlig tid som definieras i konsumentskyddslagen.

  1. Övrigt

7.1 Enligt konsumentskyddslagen måste köparen meddela felet till garantigivaren inom rimlig tid efter att köparen upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet.

7.2. Det rekommenderas alltid att komma överens om upphävanden av köp och rabatter skriftligen (t.ex. via mejl eller brev). Det kan vara svårt att senare granska eller bekräfta upphävda köp eller rabatter som kommits överens om per telefon.

7.3 Produkter som syns på produktbilderna kan avvika från dem som erbjuds eller innehålla produkter som inte tillhör det aktuella urvalet.

  1. Registerbeskrivning

Registeransvarige har rätt att använda personuppgifterna som kunden uppger vid beställning eller annars (namn, adress, telefonnummer och mejladress) och beställningsuppgifter i fall avseende behandling av beställning, marknadsföring och omhändertagande av kundförhållanden. Uppgifterna inom personregistren är intern information inom vårt företag och de överlämnas inte till någon tredje part.

Registerbeskrivning enligt Finlands personuppgiftslag (523/99) §10:

8.1 Underhållare av kundregister

Nordic Floors Oy
Kelikontie 5
62100 LAPPO
FINLAND

FO-nummer: 2882519-4 (Finland)

8.2 Person som sköter kundregistret

Jukka-Pekka Kallio

8.3 Kundregistrets namn

Vinylgolvbutiken.se:s kundregister

8.4 Kundregistrets användningsområde

Avsikten med behandlingen av personuppgifter är att sköta kundförhållandet, behandling av beställningar, administration, utveckling och analys och kundkommunikation som även kan ske elektroniskt. Utöver detta är avsikten med behandlingen av personuppgifter utförandet av kunden och Vinylgolvbutiken.se:s rättigheter och förpliktelser och dessutom behandling av personuppgifter enligt personuppgiftslagen för ändamål avseende webbtjänster och forskningsaktiviteter. Dessutom behandlas personuppgifterna för registeransvariges marknadsföring inklusive direkt marknadsföring. Direkt marknadsföring kan även ske elektroniskt.

8.4.1 Registrets informationsinnehåll

  • Vi sparar uppgifter som kunden själv angett via blanketten på Vinylgolvbutiken.se:s webbsida
  • Kundens kontaktuppgifter: förnamn, efternamn, telefonnummer, gatuadress, postnummer, postort, mejladress, företagsnamn, företags organisationsnummer, företagets webbadress.
  • Kundens tilläggsuppgifter: klassificeringsuppgifter som angetts av personerna själva (t.ex. intresseområden), IP-adressuppgifter eller annan kod, information som samlats via sociala mediekanaler, information om kundfeedback. Andra uppgifter som samlats med kundens tillstånd.
  • Faktureringsuppgifter som: beställningsuppgifter, uppgifter om betalningsmoral, kontonummer, mejladress, adress för elektronisk fakturering, uppgifter om marknadsföringstillstånd och förbud
  • Möjligen någon annan koduppgift som kopplas till kunden
  • Användarnamn, lösenord, adresser till webbtjänster
  • Deltagande i marknadsföringskampanjer (som utlottningar, tävlingar), information om deltagande och beställning av nyhetsbrev
  • Webbplatsanalys och annan information som samlats in av kakor med hjälp av vilka sidorna kan utvecklas för att bli mera användarvänliga

8.4.2 Registrets regelrätta informationskällor

Registret sammanställs från Vinylgolvbutiken.se:s kunduppgiftssystem. Informationskällor kan även omfatta uppgifter som kunden själv angett, uppgifter om kundens köp och ärenden, företag som erbjuder tjänster avseende personuppgifter och myndigheter som Finlands Befolkningsregistercentrals uppdateringstjänst och kreditupplysningsregistret hos Suomen Asiakastieto Oy.

8.5 Överlämning och skydd av uppgifter

Personuppgifterna förvaras som konfidentiella. Registeransvariges nättjänst administratörs informationsnätverk och utrustningen där registret ligger är skyddade med brandväggar och andra tekniska åtgärder. Endast de medarbetarna vars arbetsuppgifter medför rättigheten att behandla kunduppgifter har rätt att använda systemet som innehåller kunduppgifter och att ändra kunduppgifter. De har tystnadsplikt. Varje användare har ett eget användarnamn och lösenord till systemet. Uppgifterna samlas i databaser som skyddas med brandväggar, lösenord och andra tekniska metoder.

Vi varken överlämnar, säljer eller hyr ut dina uppgifter till tredje parter. Uppgifter kan överlämnas i enlighet med gällande lagstiftning och inom dess gränser. Registeransvarige överlämnar inte kunders personuppgifter till utomstående förutom när lagstiftning förpliktar till detta. Uppgifter kan även överlämnas utanför EU eller EES bl.a. för tekniskt underhåll av och behandling av uppgifterna av våra underleverantörer.

Kunden har rätt att granska sina uppgifter i registret genom att ta kontakt med registeransvarige.

8.6 Kakor

Kakor är små textfiler som automatiskt sparas på enheten när en websida besöks. Vår webbtjänst använder sig av kakor för att vi ska kunna erbjuda vår tjänst på ett så användarvänligt och högklassigt sätt som möjligt. Vår webbsida använder Tawk.to, Facebook Pixel, Google Analytics, Google AdWords och Google Search Consoles program. Med hjälp av programmet samlas anonym statistik in om sidans användare med avsikten att förbättra tjänstens kvalitet. Programmen sparar uppgifter som vilka sidor du besöker, hur länge du stannar kvar på sidan, via vilken webbtjänst du landade på sidan och vilka länkar du klickade på.

Du kan stänga av kakfunktionen i din webbläsare när du besöker webbsidan men då fungerar sidan inte nödvändigtvis utan störning.

× Kontakta via WhatsApp